Reménykeltő vajúdás
Köln bútorvásár 2008
Kisebb nekirugaszkodások, majd a visszacsúszásoktól való szorongás jellemzi 2008 elején a német belföldi bútorkereskedelmet. Tartós megnyugvást és az egykori optimizmust csak egy karakteres növekedés hozhat. Mivel mi, magyarok is sokban függünk a német belpiactól, annak történései számunkra is tanulságosak.
Helyzetfelmérés
Közismert, hogy a német bútorpiac az EU legnagyobbika. Nemcsak a népesség 82 millió feletti száma, de a lakáskultúrára fordított 430 euró / év, fő körüli összeg tekintetében is (ehhez viszonyítva a francia és az olasz bútorfogyasztás csak kb. feleakkora). Dacára a nagy volumenű 30 milliárd eurós belföldi fogyasztásnak, a 3,7 millió alkalmazottat foglalkoztató belföldi bútorkereskedelemnek és a több mint 1650 vállalattal működő német bútorgyártásnak, a fogyasztási adó 2007-es emelése „behorpasztotta” az év fogyasztási görbéjét.
Kisebb nekirugaszkodások, majd a visszacsúszásoktól való szorongás jellemzi 2008 elején a német belföldi bútorkereskedelmet. Tartós megnyugvást és az egykori optimizmust csak egy karakteres növekedés hozhat. Mivel mi, magyarok is sokban függünk a német belpiactól, annak történései számunkra is tanulságosak.
A forgalmi adó okozta abnormális turbulencia miatt 2007-ben, 2006-hoz viszonyítva a belföldi német bútorkereskedelem –1,8%-os forgalomcsökkenést szenvedett. A jelenség kiszűrésére a 2007-es év adatait a 2005-ös évhez viszonyítják, értelemszerűen elemezve így a forgalom +1,8%-ra vált és a jövőt illető várakozások pozitívak. Ennél pozitívabb várakozásokkal csak a bútoripar szolgált, ahol 2007-ben, 2006-hoz viszonyítva a forgalomnövekedés +7,4%-os az év első kilenc hónapjában. Az ellentmondás és a különbség a kereskedelem és az ipar forgalomnövekményei között 2007-ben az ipar 40%-osra növekedett exporthányadával oldható fel. Összevetésként, a '90-es évek közepén a
Ami számunkra, magyarok számára Németország piaca, az a német bútoriparnak az USA bútorpiaca egy lényeges különbséggel, hogy a hanyatló dollár megnehezítette a német bútorexportálók helyzetét.
Így néhány éve kényszeres módon már Németországban is az áruforgalom növekedéséről, illetve csökkenéséről szólnak a vásári megnyitók beszédei. Újabb fejlemény, hogy a beszédeket az ipar és a kereskedelem egymásnak, illetve a kormánynak címzett panaszaival is megspékelik. Ilyen helyzetekben a formatervezést is, mint „hozzáadott értéket” és a vásárlók megszólításának egyik hatékony eszközét, csak merkantil, és kevésbé esztétikai vagy funkcionális szempontból értékelik.
Trendek
Már harmadik éve, hogy a kölni vásár jósai, trendkutatói már nem a jövő stílusáramlatait kutatják, hanem a fogyasztókat csoportosítják hangzatos elnevezések alatt, vásárlási preferenciáik alapján. Mentségükre szolgáljon, hogy meghatározó stílustrendről egyre kevésbé beszélhetünk. Ma már egyre nyilvánvalóbb, hogy a minimalista tortaalapon jól megférnek a '60-as évek retro, a '20-as évek art-deco, sőt a „technobarokk” ironikusan kezelt motívumai és változatos stílustörmeléke.
Az újdonság mindössze annyi, hogy az új neoeklektika nem hullámokban jelentkezik mint egykor a XIX. században, hanem majd egyszerre áll be a szinergikus stíluspluralizmus.
1/a táblázat: Németország: bútorkereskedelem – Export
Január–szeptember (millió €-ban) | 2007 | 2006 | % |
EU15 | 3.433,3 | 3.006,6 | +14,4 |
EURÓPA össz. | 4.817,1 | 4.168,6 | +15,6 |
ÁZSIA | 288,2 | 222,6 | +29,5 |
USA + Kanada | 225,6 | 200,0 | +12,8 |
Egyebek | 85,9 | 70,8 | +21,3 |
Összesen | 5.416,8 | 4.662,0 | +16,2 |
1/b táblázat: Németország: bútorkereskedelem – Import
Január–szeptember (millió €-ban) | 2007 | 2006 | % |
EU15 | 1.501,2 | 1.577,7 | -4,8 |
Lengyelország | 1.180,0 | 1.208,5 | -2,4 |
Csehország | 381,0 | 354,0 | +7,6 |
Egyebek | 876,3 | 892,0 | +1,8 |
Kelet-Európa | 2.437,3 | 2.454,5 | -0,7 |
Egyebek | 375,6 | 328,1 | +14,5 |
Európa össz. | 4.314,2 | 4.360,3 | -1,1 |
Ázsia | 932,8 | 764,7 | +22,0 |
Egyebek | 237,9 | 228,5 | +4,1 |
Összesen | 5.484,9 | 5.363,5 | +2,3 |
A harmadik megatrend, az Outside In talán a kívülről befelé értelmezést takarja. Tekintve, hogy távol-keleti hatásra a belső és külső terek közötti elhatárolódás megszűnőben, az otthon, mint „gubó” falai transzparensekké váltak. Ennek egyik következménye, hogy a külső használatra szánt – akár műanyag – bútorokat lezser összeállításokban, személyre szabottan egyre gyakrabban használják belső terekben. De az egyszerű geometrikus formájú beltéri bútorok is használhatóak a külterekben, pl. fonott vázú kárpitos öszszeállítások nyers hatású textilekkel. Ezt a vásárlói csoportot kiemelten foglalkoztatja a terek összekapcsolása a természettel vagy a természet beemelése a belterekbe.
A negyedik megatrend a legfrissebb, a Neo Nature. A címszó alatt az egykori szecesszió motívumaiból is merít, idézve az indázó növényi fonatok és az ágak sűrűjének dekoratív rajzosságát. Új motívumként a sejtek és kristályok, sőt, a fraktálok geometriáját transzponálják háromdimenziós esztétikus struktúrákba vagy díszítményekbe. A felhasznált anyagok sokfélék, miként a megvalósítás high-tech arzenálja is: nyomás alatt öntött alumínium, centrifugált vagy injektált nanotechnológiával módosított műanyagok, szén- vagy üvegszál-erősítéssel, esetleg térben hajló rétegelt idomok CNC-vezérléssel áttörve, marva.
2007-ben újdonságként megjelent a Kelkheimi Jövőkutató Intézet tanulmánya is, „Életstílusok
Ilyen hosszú távú trendkutatásokat eddig az autógyártáshoz kötődve végeztek. Megjelenésük a lakberendezést illetően az európai bútor ázsiójának és árának emelkedésére, a prémium kategória alatti bútorok és gyártóit fogyasztó távol-keleti árudömpingre, az állandó fenyegetésként megélt recesszióra és növekvő bizonytalanságra utalnak.
Így aztán több vásárban tapasztalt változás és jelenség is érthetővé vált:
– hogy miért számítják a németek a szerény +1,8% bútorkereskedelmi növekményt a 2005-ös évre vetítve. Ugyanis 2006-ban a 2007-es forgalmiadó-növekedés miatt sok volt az előrehozott vásárlás.
– hogy Németországban is érvényes „globális” igazság: a polgárok ágazatunkban az adónövekedésre különösen érzékenyen reagáltak.
– hogyan függ össze a német bútoripar relatív magas +7,4%-os forgalomnövekménye az elért 40%-os exporthányaddal és a keleti árudömpinggel.
– hogy kihangsúlyozottan miért irányul minden figyelem akár személyre lebontottan a vásárlóra, valamint az objektumok beruházásaiban döntő építészekre, lásd a vásáron rendezett Code Architekture előadás-sorozat reklámértékét.
– hogy miért hiányzott az idei vásáron a költségeket generáló, jövőt csak távolról vizionáló megaprodukció, „Ideal House” bemutató.
Kiállítók, termékek
Míg a német bútoripar – Sanghajtól Torontóig – önállóan kereskedve kiszabadult a belkereskedelem és a növekvő költségek szorításából, addig a magyar csekély tartalékaival immár több éve eltűnt a kölni vásárról. Mindkét esetben az alkotó munka és a kereskedelmi szolgáltatások közötti prioritás dőlt el. De ne legyünk igaztalanok – a sors fintoraként–a magyar ipart egy budapesti cég, a japán nevű Watanabe Kft. képviselte. A volt kelet-európai szaktársak: a bolgárok:
A felsorolt megatrendekkel harmonizálva a vásárlói tájékozódást megkönnyítendő, a kölni vásáron részt vevő 428 német és 823 külföldi cég egy része olyan találó címszavakkal jelölt csarnokokban állított ki, mint: Sittable (étkezők), Solid (natúr fa), Comfort (kárpitos-összeállítások), Sleep (matracok és ágybetétek, ágynemű).
Néhány mondatban jellemezve ezeket a csoportosított bemutatókat, törekvéseiket: az étkezők anyaga kötetlenül változatos, üvegtől a fáig. Követelmény a nagyobbítható asztalok könnyed, akár érintéssel való működése. Ismét divatosak az étkezőpadok, mindez szikár, geometrikus formákban előadva. Először fogtak össze a keményfával dolgozó német gyártó cégek egy kiállítás erejéig. Termékeik főleg a német nyelvterületen kedveltek. A 100 csúcstrend között szereplő „öko-schick” jegyében remélik, hogy az angol, esetleg francia piacon is pozíciókat szerezhetnek.
Manapság egyre fontosabb, így egyre inkább tudatosul a zavartalan alvás, egészséges ágy és a jó testkondíció összefüggése. Ennek a kihangsúlyozásával próbált a keresletre hatni a Sleep címszó alatt kiállító ágyszerkezet- és matracgyártók szövetsége. Ebben a kategóriában, mivel a fejlődés vizuálisan rejtve a lepedő alatt és a matrac belsejében történik, sok „felboncolt” matractestet mutattak be a gyártók. Mindannyi sajátos és beváltnak hirdetett házi recept. Trendként tapasztalható, hogy a sorolt fémrugók eltűnnek a matractestekből, a különböző geometriájú és sűrűségű habidomoknak, betéteknek adva át a középső mag kényelmet meghatározó zónáját. Újdonságként megjelentek a rugózó üvegszál lamellák, amelyek megkönnyítik a matrac átszellőzését. Ez manapság követelmény. Eltűntek az örökölhető matracok.
Az egészséges matrac maximált használati ideje 7–10 év. Még akkor is, ha az atkásodás ellen hadba lépett a nanotechnológia. Az innováció fontosságát hirdetendő, a matracgyártók szövetsége a vásár alkalmával designversenyt szervezett díjazással. A matracgyártók közös kiállítása és szakmai társulása mindössze hároméves. Sajátságos reakció a piaci nyomás erősödésére. A közös arculatfejlesztés újabb megnyilvánulása az említett designverseny.
A kölni vásár jelentős felületét, kétpavilonnyit, foglaltak a Prime (elsődleges) címszó alatt kiállító cégek. Kínálatukat a sokrétűség: nappalitól a gyerekszobán át a hálóig, valamint a stílustalan, kaleidoszkópszerű látvány uralta: „a csillogástól a zen egyszerűségéig”. Ízlésének megfelelőt – a thai pamlagtól, az amerikai antikizáló multimédia korpusztól az alpesi faragott osztrák pohárszékig – találhatott itt a nagyérdemű, testközelben megélve a globalizáció áldását. Még ebben a finom-vegyes közegben is tapasztalható volt a divatszociológia leszivárgási elméletének gyakorlata. Mára az egykori trendirányító – olasz cégektől – átvették a bútortestek vízszintesre komponáltságát. A „konvencionálisan modern” azaz követő cégeknek elegendő idő állt rendelkezésre, hogy begyakorolják „a közfalak nélküli városi élet scenográfiáját”,a loftokban gondolkodást, a terek áramoltatását is, és ezzel találó laza, könnyed bútorkompozíciókat, feledve bútortömböket. Mint új tervezési feladatot, kiemelt érdeklődés kíséri a korszerű hifi berendezések és nagyméretű lapos képernyők integrálását a lakás bútoraiba, és mint trendi színeket, gyakran láttunk fehér és málnavörös, magasfényű, pigmentált bútorfrontokat. Ezek mellett, mint erős mellékáram jelentkeztek a sötétre pácolt mahagóni furnéros felületek, egzotikus gyümölcsfák is. Az összképet tekintve a lakás, mint színkép a minimalizmus monoton szürkesége után színesedik, és otthonosabbá válik.
Az idei vásár legegzotikusabb része Basic (alap) címszó alatt egyesítette a távol-keleti exportcégek bemutatóit. Távol a bejáratoktól zsákutcaként várta az olcsó árral élő és visszaélő viszonteladókat. Dacára a nagy távolságoknak és a szállítási költségeknek, impozáns volt a távol-keleti részvétel: Hongkong – 19, India – 11, Indonézia – 14, Kína – 51, Malajzia – 23, Szingapúr – 20, Tajvan – 24, Thaiföld – 13 céggel képviseltették magukat, azaz öszszesen 175 kisebb-nagyobb cég. Összehasonlításképpen Olaszországot 125 cég, míg Németországot 428 cég képviselte. Tanulságos volt a dán Danerka cég standján látott szokatlan pezsgés, ahol a design dán, az előállítás kínai, a minőség európai volt. Valódi sikerrecept, de meddig?
Amennyire már meghatározó az európai bútor kereskedelmi áraira a távol-keleti cégek jelenléte, annyira igaz, hogy a tiszta trendforrásként ható, Pure néven aposztrofált cégek társasága uralja jelenleg az európai közízlést – szerencsénkre. A közös nevező nem annyira az európai jelző – hiszen több japán céget is láthattunk a mezőnyben –, hanem az esztétikum és kivitelezés minőségének az összeforrottsága.
Az élvonal
A kárpitosáru-csoportnál már leírtak után szívesen említem a Pure mezőnyéből a görög Varangis vállalat Schemata bútorcsaládját, amely új darabokkal – karosszék, asztal, kávéasztal – bővült. Az új darabok a Neo Nature megatrend jellegzetes, karakteresen görög (dionütikus ihletésű) darabjai, high-tech kivitelben.
Talán a görög Varangis cég megjelenésével egyszerre – úgy három éve – megjelentek a japán bútorgyártók is Kölnben. Közöttük a Conde House japán kereskedelmi cég második éve, hogy foglalkoztatja Peter Maly német designert. Az eredmény a Tosai-kollekció, a civilizációk békés keveredésének műtárgya. Kontrasztos, egy széles gesztust elemi geometriával megjelenítő, sajátosan japán stílusjegyek hordozója a Baloon szék, Kijuro Yahagi alkotása. A műtárgy minőségével és a kivitel bravúrjával magyarázható bruttó 1000 € körüli ára, ami távol-keleti ugyan, de nem dömpingár.
Az említett japán cég vállalkozik az Ashikawai Nemzetközi Bútordesign Vásár válogatott darabjainak – valamennyi asztalos műremek – bemutatására is.
Szintén japán, Shin Azumi a tervezője a La Palma olasz design cég Kai nevű székcsaládjának. Az ülőkagyló antropomorf formái rétegelt furnéridomok, az elnevezés értelme többféle is lehet: tengeri kagyló, találkozás, kényelem és válasz. High-tech + minőségi anyagok és minimalizmus, a szó pozitív értelmében: hagyományosan ezek jellemzik a La Palma-t.
Érdekes kísérletbe vág bele az olasz Desalto cég Riccardo Blumer Entronauta székével. Maga a szék egy szék alakú szövetből varrt zsák, amelyet műgyantával töltenek fel, majd centrifugálják, és a felesleget eltávolítva a megkötő műgyanta egy erős és könnyű széket ad, egy „csupa kárpit” bútort.
Ha figurális,színes és műanyag,akkor gyermekbútor – így tartják a Magis olasz cégnél. A színes, széles kollekcióban minden megtalálható a mulatságos lényektől a kis házig, beleértve annak bútorzatát is.
A megszokott életstílust nyújtó teljes kollekcióval jelentkezett a Ligne Roset francia cég. Sajátos alkotójukat, Pascal Mourgue-ot jellemző műtárgy volt a változatosan ragozható, lezser stílust árasztó Patchwork polikróm kárpitos-összeállítás – végre mechanizmusok nélkül. Ugyancsak a friss impresszió erejével hatott a Neo Nature trendbe írható Les Forêts asztalka is. Ugyancsak ők vállalkoztak Pierre Poulin már klasszikus életművének bemutatására, új darabokkal megfejelve.
Ha már a franciáknál tartunk, említésre méltó kedélyes bútordarab volt a Bouroulec fivérek Alkov szófája, amely kárpitozott magas oldalaival nyújt intimitást, nevét is igazolva.
A Molteni olasz cég a már ismert Pass elemes szekrényfalát állította ki fekete-fehér, sőt, mustársárga, fényes, pigmentált lakkfényezéssel – trendnyilatkozatként –, itt-ott egy furnérozott elem látványával megtoldva. A cég leányvállalata, a Dada két érdekes konyhát mutatott be. A Vela konyha főzőlapja és vízvételi medencéje egy közös saválló acélból készült téglatestben található, amelyet a kívánalomnak megfelelően bárhol elhelyezhetünk a szokásos konyhapulton, ezzel a kívánt munkamagasságra emelve a pultot is. A Tivoli típusú konyhát egy vagy két, az étkezőt a nappalitól leválasztó szekrényfalban helyezték el, amelyek csúszó ajtajait behúzva, eltüntethetővé vált. Íme egy jól sikerült megoldás a loftok berendezésére.
A vásár kiemelt pontja volt négy nagy német konyhagyártó: Leicht, Poggenpohl, Zeyko és Allmilmo közös standja az Art of Kitchen címszó alatt. A négy prémium kategóriás konyha a nappalikkal egyenértékű társasági helyiségként is működtethető, a loftok berendezési receptjét követő elképzelés. Közülük is kiemelkedett távolságtartó exkluzivitásával a Porsche Design stúdió Poggenpohlnak tervezett és Best system-díjjal kitüntetett P7340-es felségjelű együttese. A masszív kinézetű alumínium keretszerkezetekben tetszés szerint komponálva helyezkedtek el a furnérozott felületű korpuszok dobozai. A többi kiállítónál észleltük, hogy a megnövekedett mélységű felső korpuszokat süllyesztik a falba. Ez a megoldás már valóban a „konyha architektúra” jelzővel méltatható. Mindenhol egyértelműen hiányoztak a fogantyúk, a fiókok és az ajtók enyhe nyomásra nyíltak és zártak. Az esetleges nyomokat az új tapintástűrő felületkezelés tünteti el. A Poggenpohl egyébként sikeres esztendőt zárt és új üzleteket nyitott Nairobi, Calgary és Novoszibirszk városokban.
Az egykor demokratikus design nosztalgiája – nem az árai – fogadott a dán standokon, ahol a klasszikusok reedicióit láthattuk. Újdonságként a Fredericia-nál ismét tapasztalhattuk, hogy milyen mesteri módon hajlítják a dánok három dimenzióba a préselt, rétegelt furnéridomokat. A cég Thomas Padersen által tervezett hintaszéke óriásrájaként lebegett vékony rúdacél lábain. Expresszivitásával megnyerhette a zsűri tagjait is, akik a Best Item (a legjobb tárgy) címre érdemesítették.
Már évek óta a kölni vásár rendezőinek határozott célkitűzése a vásár rendezvényei által Köln városát a „megélhető design” városává avatni. Ennek jegyében az olasz design kitüntetés, a Compasso D’Oro- (aranykörző) díj 50 éves fennállásának szentelve, „ahol a citromfák virágoznak” szlogennel ötven év kitüntetett termékeit mutatták be, olasz tájak hátterével. Egyfajta utazás volt, amely Goethe egykori itáliai utazásának emlékét is hordozta díszleteivel.
A partnerországok közül Hollandia is bemutathatta Dutch Design címszó alatt újabban szemléletalakítónak bizonyuló designválogatását, és hogy a házigazdák se maradjanak le, volt német designbemutató is. Az utóbbi tárgyválogatását hatalmas felnyitott tengeri szállítóládákban mutatták be, célozva a német design exportorientált és tartós mivoltára.
Természetesen nem hiányozhattak a d3 szimbólum alatt a formatervező főiskolák és pályakezdő fiatalok sem,számos elképesztő ötletet produkálva, mint: a kétlábú asztal vagy PUR-habbal kivitelezett szekrény.
Valóban az egy hét nyitva tartás is kevésnek bizonyulhatott, ha a város 157 helyszínén galériákban megnyitott designbemutatókat is végig szerettük volna járni.
Így jelképesen csak a legközelebbit említve, az utca túloldalán két éve megnyílt Design Post Köln XIX. századi öntött vasvázas üvegépületébe néztünk be. Jeles kollekciók fogadtak olyan híres cégektől, mint az Accademia, Arteo, Artaline, Bonacina, Classicon, Desalto, Matteograssi, Montis, Moroso, Pastoe: igazi nemzetközi designválogatás olasz kapucsínóval.
Megvigasztalódhattunk, hogy a receszsziótól hiszterizált kereskedői és gyártói növekedéspszichózis mellett él a kortárs design is.
A cikk további bútorkereskedelmi statisztikákkal kiegészítve megtalálható a www.faipar.hu honlapon.
Vásárhelyi János
KÖLN